Međunarodna prirodoslovna olimpijada mladih – IJSO

Na 12. međunarodnoj prirodoslovnoj olimpijadi mladih (Daegu, Južna Koreja, 2. – 11. prosinca 2015. g., http://ijso2015.org/) hrvatski učenici postigli su vrlo zapažen uspjeh. Tea Arvaj, Petar Nižić-Nikolac i Noa Jelić Matošević osvojili su srebrne medalje, a Paula Vidas brončanu medalju, dok su dvije učenice (Marta Paladin i Klara Tomašković) iz šesteročlane ekipe također pokazale vrlo dobro znanje iz fizike, kemije i biologije. Međunarodna prirodoslovna olimpijada mladih (International Junior Science Olympiad – IJSO) međunarodno je natjecanje učenika do 15 godina u znanju iz prirodoslovnih predmeta.
Na ovogodišnjoj olimpijadi sudjelovalo je 249 učenika iz 43 zemlje širom svijeta.

Učenici, predstavnici Hrvatske, izabrani su temeljem rezultata postignutih na državnim natjecanjima iz fizike, kemije i biologije u prošloj školskoj godini (2014./15.), te dodatnom testiranju održanom 13. lipnja 2015. g. na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu. Hrvatski tim na Međunarodnoj prirodoslovnoj olimpijadi činili su učenici: Tea Arvaj (III. gimnazija, Osijek), Noa Jelić Matošević (Osnovna waldorfska škola, sada Gimnazija A. Mohorovičića, Rijeka), Petar Nižić-Nikola (XV. Gimnazija, Zagreb), Marta Paladin (OŠ Stenjevec, sada Prirodoslovna škola Vladimira Preloga, Zagreb), Klara Tomašković (XV. Gimnazija, Zagreb)  i Paula Vidas (XV. Gimnazija, Zagreb).

Međunarodna prirodoslovna olimpijada mladih traje deset dana. Nakon svečanog otvaranja izmjenjuju se tri ciklusa od dva dana. Tijekom prvog dana mentori pripremaju i prevode zadatke na materinji jezik, a slijedeći dan učenici se natječu rješavajući testove i izvodeći pokuse iz kemije, fizike i biologije. Natjecanje započinje testom pitanja višestrukog izbora, a potom slijedi test s računskim zadatcima otvorenog tipa. U prva dva testa svaki  učenik se natječe samostalno i prikuplja bodove. Treći dan natjecanja tročlani timovi učenika izvode  pokuse iz fizike, kemije i biologije, analiziraju i interpretiraju rezultate te donose zaključke utemeljene na provedenim mjerenjima. U ovom dijelu natjecanja važan je timski rad, dobro planiranje, preciznost i smirenost pri mjerenju. Tim učenika osvaja bodove koji se pribrajaju bodovima koje je svaki član tima postigao u pojedinačnim testovima. Treba istaknuti da su oba naša tima ove godine postigla izrazito dobre rezultate u eksperimentalnom dijelu natjecanja.

Eksperimentalni zadatci su bili zanimljivi i vezani uz Gam-Gyul, vrstu citrusa nalik mandarini koja nema sjemenke i lako se guli, a jedno je od najpopularnijih  voća u Koreji. U zadatku iz fizike trebalo je odrediti gustoću soka Gam-Gyula, u pokusu iz kemije određivana je koncentracije limunske kiseline u voćnom soku, dok je u biološkom dijelu zadatka trebalo istražiti anatomiju i morfologiju plodova Gam-Gyul i različitih drugih vrsta plodova i sjemenki te ih  potom klasificirati u odgovarajuće kategorije.

Nakon bodovanja testova i eksperimentalnog zadatka mentori imaju mogućnost tijekom moderacije usporediti i uskladiti svoje bodove s bodovima koje je dodijelilo znanstveno povjerenstvo natjecanja koje također ispravlja testove svih natjecatelja. Potom slijedi zbrajanje konačnih bodova za svakog pojedinog natjecatelja i izrada konačne liste poretka. Neizvjesnost traje do samog svečanog zatvaranja natjecanja s obzirom da dobitnici medalja nisu poznati do trenutka prozivanja na pozornicu što cijelom događaju daje veliku dozu napetosti i uzbuđenja.

Kako se tijekom natjecanja izmjenjuju radni i slobodni dani mentora i učenika u slobodno vrijeme organizirani su izleti, sportska natjecanja učenika te posjeti znanstvenim institucijama i razgledanje kulturnih znamenitosti. Učenici su imali priliku prošetati Daeguom i upoznati modernu stranu ovog grada. Također, posjetili su Nacionalni muzej u Daeguu i upoznali se s korejskom poviješću i kulturom, Muzej znanosti i tehnologije te nacionalno Sveučilište Kyungpook. Organizatori su učenicima omogućili da iskuse korejske tradicionalne igre, isprobaju tradicionalne kostime i upoznaju se s korejskim običajima i kulturom, a uz to su učenici uživali u druženju i upoznavanju s vršnjacima iz više od četrdeset država cijelog svijeta.

Sudjelovanje naših učenika na ovogodišnjoj Međunarodnoj prirodoslovnoj olimpijadi mladih potpomognuli su brojni donatori: škole, gradovi i županije iz kojih pojedini učenici dolaze te tvrtke i pojedinci kojima se ovim putem hrvatska natjecateljska ekipa najiskrenije zahvaljuje. Posebno zahvaljujemo tvrtki E-tours na velikoj donaciji bez koje hrvatski tim ne bi mogao otputovati na natjecanje. Učenike su na olimpijadu vodili dr. sc. Andreja Lucić, stručna savjetnica na Biološkom odsjeku, prof. dr. sc. Tajana Preočanin, izvanredna profesorica s kemijskog odsjeka i prof. dr. sc. Krešo Zadro, redovni profesor s Fizičkog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu koji je organizator izbora učenika i priprema natjecateljske ekipe za olimpijadu.